tisdag 19 oktober 2010

Ur kokbokhyllan: Scones

Det regnar och är kallt ute så vilken tur att jag har pluggdag hemma i dag. Sitter och skriver om demokrati i Sverige och läser om folkomröstningar. Kul... Då passade bra med ett lite avbräck-baking av scones till lunch. :) Mitt scones recept hämtar jag alltid från min rutiga kokbok av Ingrid Espelid Hovig och de är så goda!

Ingredienser: 
Vetemel ( jag använder i dag grovt dinkelmjöl) 8-9 dl
Salt: ½ ts
Socker: 1 ts
Bakpulver: 4 ts
Smör: 100 g
Mjölk: 4dl


Mixa allt det torra i en bakbolle. Smuldra smöret med fingrarna eller med en kniv tills det blir en grynete massa. Blanda i mjölken och blanda degen snabbt tillsammans. Om man arbetar degen för mycket blir degen seg.Del degen i fyra och lag en rund scones i ca 15 cm i diameter. Lägg sen sconsen på smörjda plåtar. Del varje scone i fyra med en mjölete kniv och pricka dem med en gaffel.Steka sconsen mitt i spisen i ca 12 min vid 250 grader. Del kakorna med händerna när de är klara. ( nu blev det lite svårsk här, men det var svårt att övserätta de norska bakorden :))  



Det är extra mums med Philadelphia ost och björnbärssylt :) 

/Cathrine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar