måndag 11 oktober 2010

Dagens: vi nya lärare




Dagens skoldag är klar och vår första presentation i politik är genomfört! Det är så skönt att vara klar och nu är det bara att rätta blicken mot hemtentan och nästa gruppuppgift. Dagens presentation var om marxismen. Min grupp skulle i vår framförelse berätta för klassen hur vi ville gå till åtgärda om vi skulle vara lärare i grundskolan och vårt ämne var ideologi och vidare marxismen. Ett mycket spännande ämne, men väldig svårt. Begrepp som klass, ekonomi, etnicititet, genus, rättvisa och revolution är begrepp man kan ta upp i samband med marxism, men frågan är hur får man en 12 åring till att förstå dessa begrepp?

Vi valde att börja vår presentation med en liten berättelse från Per Anders Fogelströms«Mina drömmers stad» Den skildrar Stockholm på 1860- talet och vi träffar pojken Henning som har gått till Stockholm från sin hemstad för att arbeta. Han får jobb på en gammal stearinfabrik och måste bo där tillsammans med de andra arbetarna. Boken skildrar fabrikslivet, stadslivet och hur orättvist Henning och hans kompisar tycker det är att de måste slita och arbeta för låg lön när några i samhället kan leva som kungar. De vill göra revolution där de fattiga ska slå tillbaka samhället. Jag tycker det var en bra början och barnen ville få en skildring av samhället på den tiden och en bild av vad det var Karl Marx kritiserade, nämligen klasssamhället.

Vidare presenterade vi marxismens grunder väldigt enkelt så att barnen kunde förstå innehållet i marxismen bättre och vi gjorde en kort presentation av grundaren bakom marxismen, Karl Marx. Vi valde att berätta om honom så att barnen fick något konkret att tänka på när man berättar om marxismen. Man kan göra mycket med en presentation, men vår uppgift var bara att ge en kort inledning til denna typen av ideologi. Vi tänkte även att det hade varit roligt med ett litet rollspel i klassen eller att man delade klasssen in i olika grupper och gav de olika yrken. Därefter delade vi ut småpengar till de olika yrkerna, då till ex 20 kr till en läkare och 1 kr till en fabriksanställd. Sedan kunde barnen diskutera om det är rättvist att det blir fördelad på det sättet och i så fall varför/varför inte. Det var som sagt en mycket kul uppgift, men nu är jag glad för att den är genomförd!

Jag blev lite intresserad av författren Per Anders Fogelström och hans bok « Mina drömmers stad» så jag köpte boken i vuxenutgåvan. Den ser jag fram emot att läsa och jag har även blivit rekommenderad de fyra andra böckerna i serien. Så jag måste väl kanske ta en tur på biblioteket någon gång för att se om de har dem. Jag tycker det är spännande att lära mig mer om Sverige och Stockholms historia. Det är även bra att få det med mig nu under plugget så blir det enklare senare då jag verkligen ska börja undervisa barn. (inte låtsasbarn i som i dag)

/Cathrine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar