onsdag 13 oktober 2010

Ur bokhyllan: Kate Morton



The House at Riverton: I 1924 tar en känd ung diktare sitt eget liv på godset Riverton. Grace Bradley arbetar som tjänstflicka för familjen Hartford, något hon har gjort sedan hon var 14 år. Sommaren som det hände är Grace 24 och hon är nu blivit tjänstflicka för Hannah Harfford, som tillsammans med sin syster Emmeline är vitne till den förfärdelige hendelsen. Inte så många månader senare lämner Grace Riverton, och minnene från årene på Riverton legger hon bakom sig. 70 år senare blir Grace tvunget till att ta fram de gamle minnene då en ung filmproducent ska laga en film om hendelsen och Graces berättelse och hemligheter hon har hållt på länga är redo för att komma fram.

Jag tycker Kate Mortons debutroman absolut är en läsvärd bok. Den är välskriven, spännande, romantisk och hennes personskildringar fick mig till att leva mig in i boken. Jag tyckte att jag blev känd med både Hannah, Grace och Emmeline. Det är en feelgood roman, som jag absolut rekommennderar om man vill ha en enkel och god bok att läsa.



Den glömda trädgården:
I boken «Den glömda trädgården» hittar man berättelsen om Nell som kom ensam till Australien på en båt då hon var fyra år gammal. Hugh hittar henne på båtkaien och han tar Nell med sig hem till sin fru Lill. De uppforstar sedan henne som sin egen. Nell får inte redo på för hon är vuxen att hon inte är deres dotter och iformationen om sin bakgrund och hålet som nu fattas i hennes barndom är något som kommer att följa Nell resten av hennes liv. Hon börjar jakten på att hitta sin verklige identitet och boken ger läsaren en bild av Nell och hennes liv och hennes resa till England där hon leter efter sina svar. Vi träffar även Cassandra, Nells barnbarn, som ärver Nells oväntade hus, liv och funderingar efter hennes död. Detta är något som för Cassandra till England och Cornwall där Nell äger huset Cliff Cottage. Cassandra pusslar ihop Nells bakgund bit för bit och hittar en mörk familjhemmelighet och tragedie som länge har varit glömd och gjömd.

Jag tyckte om tillbaka till Riverton, men om jag ska rekommenderaa bara en av Kate Mortons böcker vill jag utan tvekanrekommanderae Den glömde hagen. Jag fastnade i boken och läste ut den på två dager. Den är spännande och drivande och man kan inte lägga den ifrån sig då man är så inne i boken att man bara måste hitta svaret på alla hemligheterna. Den tar även upp etiska frågor, som om man i en situation som Hugh var i ,ska man berätta för sin dotter att hela hennes liv inte har varit som hon hade trott och att familjen hon alltid har varit en del av inte är hennes egen. Jag kan nästan inte vänta på Kate Mortons tredje bok ” The distand hours” och hoppas att den faller lika bra i smak som hennes två första.

/Cathrine



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar