måndag 18 oktober 2010

Årets Augustpris


Årets svenska skönlitterära bok
"Spill" , Sigrid Combüchen
"Ränderna" , Magnus Florin
"Livdikt" , Johan Jönson
"Darling River" , Sara Stridsberg
"Kioskvridning 140 grader", Peter Törnqvist
"Ingersonetterna", Magnus William-Olsson

Årets svenska fackbok:
"Vargen, den jagade jägaren", Henrik Ekman
"Den röda grevinnan", Yvonne Hirdman
"Maria Eleonora" , drottningen som sa nej, Moa Matthis
"Resa i sharialand", ett reportage om kvinnors liv i Saudiarabien", Tina Thunander

Årets svenska barn- och ungdomsbok:
"Syltmackor och oturslivet", Anna Ehring
"Jag finns" , Maja-Maria Henriksson
"Här ligger jag och blöder", Jenny Jägerfeld
"Jag tycker inte om vatten", Eva Lindström
"Det händer nu", Sofia Nordin
"Tänk om", Lena Sjöberg


I dag blev nomineringerna till årets Augustpris lagt fram i Stockholm och jag håller en knapp på Sara Stridsberg. Jag har dock inte hört så mycket om de andra författarna, men jag tycker att Stridsberg är en underbar och duktig författare, så hoppas hon vinner ett pris! Det blir spännande :) 

/Cathrine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar