fredag 15 oktober 2010

Ur bokhyllan: Kader Abdolah

Huset vid Mosken

Ãqa Djãn är familjens överhuvud, chef för moskén, och en stor matthandlare som äger basarens äldsta handelsslokal och har hundra anställda. Basaren är stans ekonomiska center och Aqa Djan är även chef för denna. Aqa Djans kusin är moskéns imam, en annan kusin är moskéns böneutropare. Stans tre viktigaste män tillhör samma familjen och alla tre bor i samma hus. Det är alltså inte så konstigt att huset vid moskén har en central funktion i Sandjãn. I huset bor det även två farmödrar. De är inte det på riktigt, men de blir kallde det. De håller ordning i huset och deras stora dröm är att åka till Mekka på en pilgrimsresa.

Vi får inblick i en muslimsk storfamilj på gott och ont där religion, historia och politik har stor betydelse. Boken skildrar samtidigt Irans dramatiska historia, om den islamiske traditionen och om kontrasten till det moderna Iran, historien om fundamentalismen och uppbrott ifrån fundamentalismen. Boken är otroligt spännande och det var intressant att resa genom ett land och en kultur som jag inte hade särskilt mycket kunskap om. Jag blev även indragen i familjens historia och jag fick inte bara kunskap utan även en helt annan förståelse och en annan hållning till Islam som jag tidigare inte har haft så stor förståelse för. Man fick lära sig om centrala konflikter i Iran på 60-talet och fick se dem från olika sidor så att man förstår att det inte alltid var så svart och vitt när det komer till den politiska och religiösa situationen i Iran på den tiden. Det är inte heller alltid så svart och vitt i dagens dagens samhälle heller. Jag blev som sagt uppslukad av boken ,något som fick mig yill att bli arg vid vissa tillfällen. Jag förstod vad som hände och bakgrunden till deras agerande men även om man förstår måste man inte alltid vara enig.

Kader Abdolah skriver otrolig bra och jag kan absolut rekommendera boken vidare. Den är som en historiebok med extra spännande handling! Jag har inte läst några andre böcker av Författaren, men det ska jag absolut göra!

Andra böcker av Kaler Abdolah är:


















/Cathrine

2 kommentarer:

  1. Åh vilket bra tips gumman! Jag måste beställa hem lite böcker igen snart :).

    Jag har föresten lagt till din blogg bland mina länkar till favoritbloggar på sidan av min blogg, är det ok?

    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh vad kul! Det är klar att det är ok :) Ja, tror du vill gilla Huset vid moskeen. Den är verkligen jättebra! :) Säg till när du har beställt lite böcker! Ett annat tips är verkligen Freedom. En så bra bok! kram

    SvaraRadera