söndag 31 oktober 2010

Salvadorena av Cecilia Samartin

Jag skrev lite om Salvadorena i går, då jag var med på helgens bokjerka, men nu är jag klar och kan skriva lite till om denna härliga bok. Den handlar som skrivit om en ung tjej som måste rymma från El Salvador då hennes familj blir brutalt mördat i ett av de fruktansvärda massmorderna. Hon kommer till ett barnhem, var hon blir känd och får ett speciellt band till nunnen Josepha. Med Josephas hjälp åker de ifrån El Salvador och de kommer till ett kloster i Kalifornien. Klostret blir Anas trygghet och hon har även om hon är ung bestämd sig för att hon vill leva i klostret med sin stärka tro på Gud. Men eftersom Ana alltid har bott i ett kloster vill hennes prioritinne att hon ska erfara ett liv utanför kyrkan och hon bestämmer att Ana ska börja arbete för en den rika familjen Trellis. Ana ska hjälpa till med att se efter deras barn, Teddy och Jessie. Ana kan komma tillbaka till klostret efter sex månader om hon fortfarande vill ge sitt liv till Gud, men livet till Ana förändrar sig och hon blir inte den samma igen.

Livet hos familjen Treller blir början på ett nytt och annorlunda liv för Ana. Hon får en djup kontakt med barnen och ger hela sitt liv till familjen. Anas kontakt med Mr Trellis är även något som blir mycket speciellt och som ändrar mycket.

Jag har nu läst tre böcker av Cecilia Samartin och jag tycker hon är en så otrolig underbar författare. Boken Salvadorena är inte en av hennes bästa, men den är absolut att rekommendera ändå. Det är en väldig sårbar bok och en möter båda det goda, men även hur illa livet kan vara. Boken handlar om längtan, kärlek och vänskap, men också om avundsjuka och ilska.

Boken är dock på norska och är inte ute på svenska än, men hoppas att den kommer snart. Böcker av Cecilia Samartin på svenska är: Senor Peregrino-en bok jag rekommenderar stärkt. 

2 kommentarer:

  1. Idag har jag äntligen läst ut "Senor Peregrino" och känner starkt för att läsa Paulo Cohello! Hoppas hennes andra bok kommer ut på svenska snart. :)

    http://littlemeandmybooks.wordpress.com/2010/11/06/cecelia-samartin-senor-peregrino/

    SvaraRadera
  2. littlemeandmybooks: Åh vad kul! såg på din blogg att du tyckte om den också :) Jag tror faktiskt att det inte är länge till hennes bästa bok enligt mig" drömmehjerte" kommer på svenska!

    SvaraRadera