måndag 3 oktober 2011

Jag ville inte bli klar...



I boken « Vidunderbarn» ( underbarn på svenska) av Roy Jacobsen möter vi huvudpersonen Finn som bor tillsammans med sin frånskilda mamma i en liten lägenhet i Oslo. Finns mamma vill att saker ska ändra sig och efter ett tag flytter det in en hyresgäst så att Finn måste flytta in till hans mamma. Men mer kommer att ändras och en dag kommer en dam hem till dem lilla familjen och berättar hon inte kan ta hand om sin dotter Linda ( Finns pappas dotter) och efter några veckor hämtar Fiinn och mammam denna lilla mysiska halvsysteren på bussen. Detta vänder upp och ner på livet för Finn och hans mamma. Genom halvsystern Linda lär Finn sig oväntade saker om sig själv och om sin mamma som han alltid har sett på som stabil och grunden själv.


Boken, som utspelar sig på Årvoll i Oslo på 60 talet visar hur det är uppleva något i familjen som ändrar allt och hur man då ska hantera ändringarna. Finn som är 10 år är själv i en utvecklingsfas och nu måste han anpassa sig efter en ny syster, efter en mamma som inte är så stabil som han alltid har trott och efter hur samhället ser på denna nya familjen. Det är inte så lett att hantera för en ung pojke och jag känner långt inne hans frustrationer och uppgivenhet men också hans kärlek. Boken är väldig äkta, den har inget filter och berättar verkligen hur det var att leva på 60 talet i en drabantby, hur hans mamma kämpar för att inte bara vara en vanlig husmor, men hennes kamp mot att vara en kvinna med ideal och framtidsplaner. Hon har även en bakgrund som har kommit upp till grunden som påverkar hennes förhållande med särskilt Finn.

Jacobsen skriver på ett underbart och levande sett så att man bara vill läsa mer. Jag blev nästan lite ledsen när jag var klar med boken, då jag ville veta mer och jag ville fortsetta följa familjen. Men det är vel så när man verkligen blir kär i en bok, man vill bara inte sluta läsa. 

/Cathrine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar