måndag 31 januari 2011

Morgon i Jenin av Susan Abulhawa


Boka "Morgon i Jenin" är en otrolig stärk och rörande bok. Jag kunde inte mycket om kriget i Palestina förut, men nu har jag verkligen fått ett annorlunda syn på vad som har hänt och försatt händer i mellanöstern. Man får även ett gott inblick i hur det är att leva som arab på de ockuperade områdena och hur det är att vara rädd varje dag i sitt eget land. Boka är lärorik, förfärlig och vacker och helt fantastisk skrevet av Susan Abulhawa. I boka träffer vi syskorna Yousef, Ismael och Amal från Palestina. Ismael blir tagit ifrån sin mor som liten, och han växer upp hos ett israelisk äktenpar under namnet David. Som liten fick David ett ärr i ansiktet, och det är så Yousef känner igen sin bror då de träffas på var sin sida i fånglägret. Man följer deras liv, hur det är att förlora alla omkring sig, kriga för sitt land, kämpa för att få sin röst hörd och försöka att leva livet så bra det går. Jag kan inte annat än att rekommendera den på det starkaste.


/Cathrine

2 kommentarer:

  1. Visst är det en spännande bok! Jag tycker om böcker där man lär ngt nytt och samtidigt drabbas av människoöden.

    SvaraRadera
  2. Joanna: Ja, jag med!! :) En riktig riktig bra bok som jag föll helt för!

    SvaraRadera