lördag 14 december 2013

Tips från Norge

God morgon lördag

När mamma är på besök får jag alltid bra lässtips från Norge. Mamma läser lika mycket som mig, men oftast norska böcker så jag får mycket tips om norska eller nordiska böcker. " Profeterna i Evighetsfjorden" tipsade mamma om i går. Författaren Kim Leeine är norsk men bott i Danmark sedan han var 17 år. Boken blev hedrad med Nordisk råd litteraturpris 2013 och finns nu på danska, norska och svenska. Boken handlar om norrmannen Morten Pedersen som reser till Köpenhamn år 1782 för att läsa teologi. Han blir sett på som en riktig man från landet och byter därför namn till Falck. År 1787 blir han kallad till Grönland och till Evighetsfjorden. Där ska han omvända de vilda grönländarna till kristendomen, något som slutar med att han själv behöver hjälp. Profeterna i Evighetsfjorden är en spännande och tänkvärd roman om Grönland och kolonitiden på slutet av 1700-talet.

Jag kan inte göra annat än att beställa boken och längtar nu efter att läsa den. Det är en riktig Cathrine-bok!


En sak jag ofta har tänk på är hur norska omslag är mycket vackrare än svenska. Den här boken är ett bra exempel på detta. Boken till vänster är på norska och boken till vänster på svenska. Jag tycker den norska versionen är så mycket finare än den svenska. Vilken skillnad!!

/Cathrine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar