fredag 13 december 2013

Och bergen svarade av Khaled Hosseini


I november körde jag själv från Oslo till Stockholm och tillbaka. Det var första gången jag körde ensam med min lilla bubbla och jag var lite nervös för hur det skulle gå. Men det var så mysigt! Jag njöt verkligen varje sekund av resan och mycket av anledningen var att jag lyssnade till "Och bergen svarade" av Khaled Hosseini på storytel. 14 timmar i bil kändes plötsligt som ingenting.

Boken börjar med att en pappa berättar en saga för sina två barn Pari och Abdullah om ett djävulsk monster som härjade omkring i olika städer för att slumpvis ta deras barn. Den samma pappan går med sina två barn till Kabul, genom öknen, där han tar ett beslut som vill påverka honom resten av livet. Han ger bort sin 4 åriga dotter Pari till Nila och hennes mycket äldre och introverta man Mr.Suleiman Wahdati. Det är ett skenäktenskap som faller sönder helt när Mr. Wahdati drabbas av en stroke och Nila flyttar till Frankrike, hennes mammas födelsestad med Pari. Nabi, som är Paris farbror och Mr Wahdatis tjänare stannar kvar med honom hans resterande liv, även när kriget börjar rasa omkring dem.

Boken handlar om Afghanistan innan borgarkriget och vi möter olika familjer med olika öden. Vi får både se den fattiga delen av Afghanistan och följa en rik familj i staden Kabul.  Den handlar om en familj med mycket rikedom men med svår kärlek. Den handlar om två systrar, avundsjuka, förbjuden kärlek och förlorat kärlek.

Khaled Hosseini har mycket själ i sina böcker. Han skriver otroligt bra och boken var svår att sluta lyssna till. Jag tycker dock inte att boken är lika bra som "Tusen strålande solar" och " Flyga drake". Men det ska nog mycket till :)

/Cathrine



1 kommentar:

  1. Den här boken läste jag i somras och gillade, men inte lika mycket som jag gillade Tusen strålande solar. Så där är vi överens :)

    SvaraRadera