måndag 16 december 2013

Sexing the cherry

Varje månad har jag och fyra tjejkompisar bokcirkel. Vi läser olika typer av böcker varje gång och har den här hösten läst humoristiska böcker, biografier, reseskildringar, dokumentärer och skönlitterära böcker. Det är båda kul och mysigt att ha en bokcirkel med goda vänner. Inte bara får jag läsa olika böcker som jag kanske inte hade läst om jag fick välja själv, men man får även en härlig kväll med mycket skratt, god mat och trevligt sällskap.

En bok jag tyckte var välskriven men alltför konstig för mig var boken Sexing the Cherry av Jeanette Winterson.  Boken har många olika delar, som inte riktig hänger ihop. Det var som små berättelser som man hoppade fram och tillbaka mellan och som man aldrig riktig fick tag på. Den handlar om en kvinna och hennes adoptivson och många olika människor som påverkar deras liv i England på 1600-talet. Samtidigt går boken parallellt med nutida London( något jag brukar att gilla). Mamman, som kallas för hund-kvinnan är mycket fascinerande. Det är en kvinna som bor med många hundar och som är så stor att hon behöver tolv filtar för att göra en sjal till sig själv. Hon reser en resa och berättar flera myter för att hitta sin egen sexualitet, en resa där hon upplever sin kvinnliga och manliga sida. Det är fiktion och det är realitet. Boken är konstig, alltför konstig för mig. Men den var väl skriven och det var kul att läsa något annorlunda.

Har någon läst boken?

/Cathrine




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar